Sprekers Dag van het Leerlingenvervoer 2019

LocatieLocatie de Dag van het Leerlingenvervoer TerugblikTerugblik op vorige edities van de Dag van het Lweerlingenvervoer Sprekers 2019Sprekers Dag van het Leerlingenvervoer 2019 Programma 2019Agenda Dag van het Leerlingenvervoer 2019
REGISTREER JE NU, voor de DAG VAN HET LEERLINGENVERVOER 2019

Sprekers op de Dag van het Leerlingenvervoer 2019

Haaye Tiggelaar
Adviseur bij BS&F
Haaye Tiggelaar spreker op de Dag van het Leerlingenvervoer 2019
Martijn Kersing
Directeur Noot personenvervoer
Martijn Kersing spreker op de Dag van het Leerlingenvervoer
Anouk Platvoet
Moeder en collega in gemeenteland
Anouk Platvoet spreker op de Dag van het Leerlingenvervoer 2019
Tijdens het congres willen we samen met Haaye verkennen of het leerlingenvervoer op een andere manier kan worden ingekocht. Een manier, waarin de samenwerking centraal staat en er eigenlijk geen sprake is van een aanbesteding. In de contractrelatie tussen gemeenten en leveranciers bestaat het gevaar van opportunisme. Daarom kiest BS&F voor een aanpak waarbij aandacht is voor de belangen van alle betrokken partijen in de keten: gemeenten, leveranciers én gebruikers. Vanuit die gedachte begeleidt BS&F het inkoopproces en blijven zij gedurende de gehele contractperiode betrokken als onafhankelijk intermediair en adviseur voor alle partijen. Mogelijk is een dergelijke variant ook toe te passen in het leerlingenvervoer, waardoor een aantal negatieve neveneffecten van de traditionele aanbesteding in het leerlingenvervoer kan worden beperkt.

Noot Personenvervoer is een grote speler in de taxibranche en de wereld van het contractvervoer. Zowel voor het leerlingenvervoer als het brede doelgroepenvervoer in Regiecentrales vervoeren zij dagelijks honderden mensen voor veel gemeenten in Nederland. Dit doen ze op basis van verschillende soorten contracten.

In 2017 heeft Noot Personenvervoer succesvol de regie overgenomen van de Regiecentrale De Valleihopper, nadat het schooljaar 2017-2018 onder regie van een conculega dramatisch was gestart.
Martijn Kersing is hier uiteraard blij mee en trots op, maar heeft ook gemengde gevoelens. Hij heeft een haat-liefde verhouding met het fenomeen Regiecentrale en plaats daar kritische kanttekeningen bij. Luister naar zijn visie op de komst en toename van de Regiecentrale.

Het lijkt wel of er tegenwoordig steeds meer hoogbegaafde kinderen zijn en we er in het leerlingenvervoer ook steeds meer mee te maken krijgen. Aanvragen zijn vrijwel altijd moeilijk te beoordelen, omdat het steeds de zoektocht is naar wat de dichtstbijzijnde toegankelijke school is voor de leerling in kwestie. Dat is een lastige. Vooral, omdat we ook met ouders te maken hebben, die heel goed weten wat ze willen en moeten. Of lijkt dat maar zo?

Anouk, een collega in gemeenteland, heeft een hoogbegaafd zoontje (8 jaar) en heeft heel wat met hem te stellen. Het is lastig, omdat er zoveel onbekendheid is over hoogbegaafdheid. Anouk vertelt ons over de dramatiek van het kind dat vastloopt en wat voor impact dat heeft op het gezin. Is hoogbegaafdheid een talent of een zorg?

Ilona Terpstra
17 jarige leerlinge van Viso in Grave
Mariska Noorloos
Manager Toegankelijkheid NS
Mariska Noorloos Spreker op de Dag van het Leerlingenvervoer 2019
Guillermo Holman
Beleidsmedewerker Onderwijs bij de VNG
Guillermo Holman Spreker op de Dag van het Leerlingenvervoer 2019
Ilona staat in de bloei van haar leven staat en wil zich niet door haar blindheid laten tegenhouden in haar ontwikkeling. Ze wil zelf naar haar vriendje kunnen, die op 1,5 uur reizen met het OV woont. Om zelf met het OV te kunnen reizen, heeft ze veel moeten oefenen met haar geduldige mobiliteitsdocente en na ruim een jaar kan ze sinds enkele weken de reis daadwerkelijk zelf maken.

Ze neemt ons mee in wat het voor haar betekent om zelf te kunnen reizen.

De NS heeft een taak om alle reizigers, ook mensen met een beperking, op gelijkwaardige manier te laten reizen. Voor blinden zijn er geleidelijnen op stations, braillebordjes bij liften en trappen, obstakels op looproutes verwijderd, gesproken routebeschrijvingen en blindeplattegronden. Met ingang van afgelopen oktober biedt de NS ook hulp buiten de stationshal.

De NS heeft ook voor andere beperkingen aanpassingen gedaan in het OV. Wat doet de NS om mensen met een beperking bij het reizen te helpen en voor hen het zelfstandig reizen zo optimaal mogelijk te maken

Net als andere jaren is de VNG natuurlijk ook aanwezig op de Dag van het Leerlingenvervoer. Dit keer in de persoon van Guillermo Holman.

Guillermo treedt in de voetsporen van Jan Koster, die, als vaste gast van ons congres, ons een inkijkje gunde in de visie van de VNG op het leerlingenvervoer. Ook Guillermo zal de punten belichten die de VNG in het kader van het leerlingenvervoer bezig houdt.

Emile Ratelband
Ondernemer, entertainer en trainer
Emile Ratelband spreker op de Dag van het Leerlingenvervoer 2019
Paula Jansen
Directielid vso Cluster 3 – De Toekomst
Paula Jansen (de Toekomst cluster 3) spreker op de Dga van het Leerlingenvervoer 2019
MuZIEum
Het ervaringsmuseum over zien en niet zien
muZIEum spreker op de Dag van het Leerlingenvervoer 2019
Emile Ratelband is een Nederlands ondernemer die zich bezighoudt met neurolinguïstisch programmeren, een methodiek voor training, coaching en communicatieverbetering. Hij groeide hiermee uit tot een bekende mediapersoonlijkheid in Nederland. Als positiviteitsgoeroe introduceerde hij de kreet “Tjakkaaaah”, geïnspireerd door de strijdkreet uit een serie over het leven van Shaka Zoeloe. Deze kreet werd zo populair, dat iedereen in Nederland die kreet automatisch met Emile verbindt.

Emile is in Nederland vaak omstreden door zijn eigen kijk op de wereld. Zo is hij pas geleden een rechtzaak gestart om zijn wettelijke leeftijd te verlagen. De rechtbank zag echter wettelijk geen ruimte om zo’n verandering toe te wijzen. Emile is door deze uitspraak allerminst uit het veld geslagen en ziet genoeg aanknopingspunten om in hoger beroep te gaan.

Elk jaar wordt het congresteam versterkt door stagiaires van VSO De Toekomst, een voortgezette cluster 3 school in Ede. Daar zijn we trots op en blij mee. Elk jaar gaan de stagiaires dolenthousiast naar huis en elk jaar wordt ons verteld, dat ze op deze stagedag meer geleerd hebben dan hen in een half jaar op school geleerd kan worden. Paula zal ons vertellen wat daarvan misschien een beetje overdreven is. Wat hiervan zeker niet overdreven is, dat is het enthousiasme van de leerlingen. Voor hun een motivatie om ieder jaar weer terug te komen, en voor ons de motivatie om ze ieder jaar weer uit te nodigen.

Maak kennis met VSO De Toekomst en haar leerlingen. Wat is dit voor school? Waarom is een stage als vandaag voor deze leerlingen zo belangrijk?

Het muZIEum wil de participatie en emancipatie van mensen met een visuele beperking in de samenleving vergroten. Daarnaast zal het MuZIEum de kennis over en het begrip voor mensen met een visuele beperking vergroten. Dit doen ze door ons een uitzonderlijke en unieke ervaring te bieden. Voor het congres heeft MuZIEum 2 belevingen voor ons op het programma staan:
1. Virtual reality
Tijdens deze Virtual reality ervaart men 2 oogaandoeningen en wat voor impact het kan hebben als je slecht ziet. Deze groepen worden elk begeleid door een gids én publieksbegeleider. Er is gelegenheid om tijdens de Virtual reality vragen te stellen.

2. Proeverij
De tweede ervaring is een geblinddoekte proeverij welke tevens begeleid wordt door gidsen én publieksbegeleiders. Tijdens deze proeverij krijgt men 2 verschillende mini cup cakes te proeven met de “virtual reality” op, deze simuleert blindheid.